Vilka är förkunskapskraven?
Ämnen som kursen Matematik 3c berör är:
Derivata, deriveringsregler och extremvärdesproblem.
Generalisering av artimetikens lagar.
Introducering av talet e.
Hantering av symbolhanterande verktyg och numeriska verktyg.
Geometrisk summa och linjär optimering.
Kontinuerlig och diskret funktion, gränsvärde samt bestämning av integraler utan verktyg.
Matematisk problemlösning med modellering, problemlösning med tillämpning på vardagliga samt historiska moment.
Primitiva funktioner, bestämda integraler och dess samband med derivatan.
Rationella uttryck, polynomfunktioner och dess egenskaper samt lösning av dess ekvationer.
Behörighet: Du ska ha fyllt 20 år/fyller det iår eller ha slutbetyg från gymnasiet. Du behöver vara folkboförd i den kommun du ska söka utbildning i. Detta är på grund av att kommunen sköter och beslutar antagningarna.
Efter utbildning:
Efter kursen kan du läsa vidare på Matematik 4.
Senare delkurser:
Matematik 4
Matematik 5
Tidigare delkurser:
Matematik 2c
Matematik 1c
Kurskod
MATMAT03c
Poäng
100
Studietid
Kvällstid, Dagtid
Studietakt
Heltid, Deltid
Om Matematik 3c
Matematik 3c är fortsättningskurs efter Matematik 2c och avancerar samt fördjupar dina matematikkunskaper. Här lär du dig bland annat om geometri, exponentialfunktioner och trigonometriska begrepp på en högre nivå. Kursen passar dig som har naturvetenskaplig eller teknisk inriktning på dina studier.
Kursen motsvarar den som du läser på gymnasiet och ger dig goda matematiska kunskaper och färdigheter. Genom att läsa Matematik 3c kommer du att förbättra din matematiska förståelse samt öka ditt självförtroende när det gäller att hantera avancerade matematiska utmaningar.
Matematik i Sundbyberg
Matematiken har en lång historia som sträcker sig över flera kulturer. Det är en gren av kunskap som växer både ur praktiska behov och människans nyfikenhet och vilja att utforska ämnet. Matematikens språk är universellt och används över hela världen. Med den ökande digitaliseringen av samhället används matematik alltmer i komplexa situationer, och det är ett viktigt verktyg inom vetenskap och yrkesliv, liksom inom naturvetenskap. Slutligen handlar matematiken om att upptäcka mönster och formulera generella samband.